Проблема наркоманії. За даними опитувань п’ята частка молодих людей знайомі з
дією наркотиків. В місті молоді люди вживають наркотики вдвічі частіше, ніж на
селі , при цьому в обох типах поселень зафіксовано збільшення числа молодих
людей, що вживають наркотики. Найістотнішими причинами вживання наркотиків є
цікавість, бравада, прагнення до незвичайних відчуттів, вплив оточення. При цьому
стає очевидним, що цікавість підігрівається більш "досвідченими” товаришами і
доповнюється власною самовпевненістю та наївністю початківця. Бажання
випробувати незвичайні відчуття, спробувати щось, про що знають інші,
підсилюється прагненням бути як усі, не виглядати білою вороною. Сприятливою
умовою при цьому є відсутність батьківського контролю за життям і дозвіллям
дитини.
Факторний
аналіз масивів інформації розкриває структуру причин:
• важлива роль у цьому процесі такої особистісної риси, як конформізм.
Він робить молоду людину, з одного боку більш відкритим впливові оточення, з
іншого боку – обумовлює некритичне мислення, зайву самовпевненість, браваду, що
штовхають його на "героїчні” учинки;
• "неблагополучна обстановка в родині”. Він відбиває негативний вплив
на соціальний розвиток і здоров'я дитини таких моментів, як порушені сімейні
зв'язки, напружені взаємини дітей з батьками, відсутність батьківського
контролю. При цьому найбільш важливим стає відсутність батьківської уваги;
• відбиває потреби молодої людини справитися зі стресом, змінити фізичний
стан. При цьому очевидно, що використання наркотиків, як спосіб справитися
з навантаженням – є деяка данина молодіжній моді. Так часто молоді люди
відповідають, що наркотики допомагають їм підбадьоритися, набути робочого
стану, що вживати наркотики – це круто, що наркотики дають змогу мати кайф,
зазнати незвичайних відчуттів;
• вплив інформації на
ставлення молодих людей до наркотиків. Відсутність знань про наслідки
вживання наркотиків, а також перекручені цінності і пріоритети стають
благодатним ґрунтом для впливу інформації, що створює позитивне ставлення
молоді до наркотиків.